torsdag den 13. november 2014

QR-koder

QR - akronym for 'et hurtigt svar' og dette afspejler den oprindelige intention om at gøre QR-koder nemme og hurtige at aflæse.


Man kan i dag få programmer til mobiltelefoner med indbygget kamera, der sætter telefonen i stand til at aflæse såvel QR-koder som andre stregkode-standarder, som på denne måde hurtigt aflæser informationer.
Stregkoderne i QR Code-systemet kan laves i forskellige størrelser, afhængig af hvor meget information, der skal repræsenteres.
Når jeg kommer tilbage til undervisningen efter dette modul, vil jeg bl.a. lave en QR-kode, som viser fremgangsmåden på en hovedrengøring i konditoriet, lige som jeg kan lave QR-koder på mine grundopskrifter, som bliver brugt ofte, når eleverne er i konditortøjet i konditoriet. Forleden dag var jeg forbi på skolen og kiggede ind til mit 20-ugers bager/konditor-hold. Jeg undersøgte hvor mange af eleverne, der havde en smartphone.. - det havde alle!! Dette er også en ting at tage med i overvejelserne, når man vil bruge QR-koder i undervisningen.


Her et link til hvordan man laver en QR-kode





Ingen kommentarer:

Send en kommentar